Wymiana oleju
Olej silnikowy jest jednym z najważniejszych i najbardziej podstawowych płynów eksploatacyjnych. Okresowa wymiana oleju to podstawa, aby zapewnić bezproblemową pracę silnika.
Olej silnikowy odpowiada za redukcję tarcia między tłokami a cylindrami, a na skutek zmniejszonego tarcia tłumi emitowany hałas i chłodzi pracujące elementy silnika oraz zmniejsza opory pracy silnika redukując przy tym zużycie paliwa. Olej uszczelnia luzy między elementami silnika i usuwa zanieczyszczenia, które są zatrzymywane przez filtr oleju oraz zapewnia ochronę antykorozyjną. Jeden płyn, a tyle funkcji. Bez oleju już po kilku minutach dojdzie do zatarcia silnika. Nic dziwnego, że wymiana oleju w samochodzie kwalifikuje się do jednej z najważniejszych czynności serwisowych.
Szukasz dobrego mechanika w Bochni? Sprawdź.
Wymiana oleju silnikowego
Kluczowe jest stosowanie oleju silnikowego o specyfice zgodnej z zalecaną przez producenta. Olej smaruje ruchome części silnika, aby odpowiednio zmniejszyć tarcie pomiędzy nimi. Jeśli parametry gęstości i lepkości nie miałyby żadnego wpływu na pracę silnika, to na rynku mielibyśmy dostępny uniwersalny olej pasujący do każdego silnika.
Przy okazji wymiany oleju w samochodzie należy wymienić również filtr oleju. Stary, zużyty filtr może mieć negatywny wpływ na ciśnienie oleju, a w następstwie przyspieszyć jego starzenie. Koszt filtra oleju jest niewielki i w większości samochodów oscyluje w granicach 15-40 zł.
Jak często wymieniać olej w samochodzie?
Odpowiedź jest pozornie prosta – jak się zużyje. Zużyty olej, czyli jaki? Całkowicie inne spojrzenie na sprawę mają mechanicy, a inne producenci oleju. Wiele kontrowersji budzi temat olejów i silników Long Life. Według zapewnień niektórych producentów samochodów są w stanie pokonać dystans ponad 30 tys. km.
Deklaracje te są swego rodzaju konkurencją pomiędzy poszczególnymi koncernami. Wiadomo, że samochód, który rzadziej musi być serwisowany, teoretycznie jest lepszy, a duże cyfry robią wrażenie. Zdaniem wielu mechaników już po połowie tego dystansu filtr oleju może nie zatrzymywać już zanieczyszczeń. Przez co olej traci właściwości smarujące i antykorozyjne. Oczywiście dużo zależy od stylu jazdy.
Optymalny dystans na jednym oleju oscyluje w granicach 15 – 20 tys. km. Trochę dłuższy dystans na jednym oleju pokonają kierowcy, którzy większość czasu spędzają na autostradach czy drogach szybkiego ruchu. Sytuacja jest zupełnie odwrotna w przypadku samochód, które jeżdżą głównie w mieście. Specyfika jazdy lokalnej wymusza na wymianę oleju już przy około 10 – 12 tys. km. Częstsza wymiana oleju jest zalecana jest w samochodach z ubiegłego wieku oraz w samochodach, które posiadają instalację LPG. Właściciele tych samochodów powinni wymieniać olej co około 10 tys. km. Warto jednak podchodzić do tego ze zdrowym rozsądkiem i jeśli olej się nie zdążył zużyć to wtedy obowiązuje reguła wymiany oleju raz w roku.
Często pojawia się pytanie czy wymiana oleju w samochodzie, który praktycznie nie jeździ, jest konieczna? Oczywiście, że tak. Olej wchodzi w reakcje chemiczne, choćby z powietrzem.
Wymiana oleju – o czym należy pamiętać?
Każdy silnik, poza silnikami elektrycznymi, do pracy potrzebuje smarowania. Aby smarowanie było odpowiednie, należy dobrać olej zgodny z zaleceniami producenta. Nie musi to być olej konkretnego producenta. Wynika to z faktu współpracy pomiędzy koncernami. W zupełności wystarczy, aby olej miał tę samą specyfikację, co zalecany przez producenta.
Pozostając w temacie marketingu należy poruszyć wspomniany na początku temat olejów LL – long life. Kluczowym jest słowo do przy 30 tys. km. Long life nie jest specyfikacją oleju, a trybem serwisowym silnika. Silniki z układem LL posiadają osobny komputer pokładowy, który na podstawie kilku parametrów sprawdza styl jazdy i kalkuluje czas lub przebieg, w którym musimy się udać do serwisu na wymianę oleju. Jako przykład weźmy oponę z najlepszym i najgorszym, wedle europejskich norm, współczynniku oporów toczenia. Na oponach z małym oporem toczenia samochód samochód zużyje około 7,5% mniej paliwa, niż na oponach z wysokim oporem toczenia. Oznacza to, że przy takiej samej pracy silnika, samochód pokona 2250 km więcej.
Wymiana oleju – zwracaj uwagę na górny poziom oleju
Przy wlewie oleju znajdziemy informację, aby nie przekraczać poziomu maksymalnego. Bagnet pomiarowy znajduje się w misie olejowej. Przy uruchomieniu samochodu olej jest rozprowadzany w komorze silnika, co sprawi, że pomiary przed i po będą się od siebie różniły.
Każdy kierowca zdaje sobie sprawę, czym skutkuje zbyt niski poziom oleju, ale niewielu kierowców wie, że za wysoki poziom może przynieść równie wiele szkód. Rozgrzany olej zwiększa objętość i może się zakończyć nieszczelnością. Jeśli do komór spalania dostaje się zbyt dużo oleju to silnik może ulec trwałemu uszkodzeniu.
W silnikach diesla wyposażonych w filtr cząstek stałych nadmiar oleju może doprowadzić do wprowadzenia niespalonego paliwa, wykorzystywanego do wypalania sadzy z filtra, do misy olejowej. Mieszanie się oleju napędowego z silnikowym skutkuje drastycznym spadkiem smarowania i zwiększeniem ciśnienia i wycieków. W takiej sytuacji potrzebna będzie kontrola całego układu.
Pomiar oleju w silniku należy wykonać na równej powierzchni. Jeśli robisz dolewkę oleju, poczekaj, aż ten się zleje do układu. Tylko spełnienie tych dwóch warunków przełoży się na miarodajny wynik.
Jak prawidłowo dobrać olej do samochodu?
Każdy z silników ma swoje dedykowane wartości gęstości i lepkości oleju. W większości specyfikacji samochodów na rynku znajdziemy oleje o różnych parametrach do tego samego silnika. Zalecenia mogą się różnić od rejonu, w którym użytkujemy samochód.
W przypadku starych lub wyeksploatowanych jednostek przyjęło się, że z czasem zmienia się olej na ten o większej gęstości. Nie do końca jest to dobre rozwiązanie. Jeśli inżynierowie braliby zmiany wartości oleju wraz z wiekiem lub eksploatacją silnika, to na pewno byłoby to opisane w książce serwisowej.
Wymiana oleju na gęstszy w mocno wyeksploatowanych jednostkach ma na pewno niewątpliwy plus w postaci wytłumienia i uszczelnienia układu. Podczas normalnej pracy silnika lepkość olejów jest do siebie zbliżona. Dolewanie gorszego oleju w momencie, kiedy silnik wymaga większej czułości jest bez sensu. Niestety, jeśli silnik wymaga remontu, to ten zabieg tylko na chwilę odsunie w czasie. W takim przypadku zdecydowanie lepiej skorzystać z uszczelniaczy silnika.
Inaczej wygląda sytuacja, jeśli chcemy zmienić typ oleju. Wybierając olej trzeba sprawdzić jakiego typu olej był wykorzystywany do tej pory. Mineralny, syntetyczny czy półsyntetyczny? Oleje mineralne i półsyntetyczne mają słabsze właściwości czyszczące niż oleje syntetyczne. Jeśli zmienimy olej na mineralny lub półsyntetyczny to narażamy silnik na gromadzenie się zanieczyszczeń, zaś w drugą stronę narażamy silnik na wypłukiwanie się nagaru w silniku, który może zablokować drobne kanaliki smarujące. Zmiana na pozornie lepszy typ oleju może skutkować zatarciem silnika. Trzeba o tym pamiętać.
Wymiana oleju w samochodzie Bochnia – zadzwoń i umów się na dogodny termin – 14 611 30 40.