Over 10 years we help companies reach their financial and branding goals. Engitech is a values-driven technology agency dedicated.

Gallery

Contacts

411 University St, Seattle, USA

engitech@oceanthemes.net

+1 -800-456-478-23

Porady

Renowacja felg – na czym polega?

Renowacja felg to odświeżenie, odnowienie starych bądź uszkodzonych felg. Jak wygląda profesjonalna regeneracja felg? Czy w każdym przypadku możliwa jest naprawa felg? Przejeżdżające, ciężkie samochody ciężarowe, letnie upały, czy zimowa aura skuwając drogi lodem – wszystko to powoduje powstawanie dziur w nawierzchni. Nierówna jezdnia, w której występują ubytki, powoduje z kolei krzywienie się felg. Najczęściej wykonywaną czynnością podczas renowacji felg jest ich prostowanie felg aluminiowych. Przyjrzyjmy się bliżej temu zagadnieniu.

Prostowanie felg aluminiowych

Najczęstszą przyczyną skrzywienia felg są wyrwy w jezdni. Wpadając w dużą dziurę przy dużej prędkości, na koło działają ogromne siły. Oczywiście dużo łatwiej uszkodzić felgę, jeśli używane są opony niskoprofilowe, ponieważ nie ma wtedy tak dużej amortyzacji, jak w przypadku opon o wyższym profilu. 

Kolejnym czynnikiem działającym destrukcyjnie na felgi, a także na opony, jest podjeżdżanie pod wysokie krawężniki ze zbyt dużą prędkością. Jazda z nieodpowiednim ciśnieniem w oponach też nie jest korzystna. Jeśli powietrza jest zbyt mało, nie potrzeba nawet wjeżdżać w bardzo dużą dziurę, by pogiąć felgę. 

Niewielkie krzywizny udaje się zniwelować w wulkanizacji, gdzie pracownik wyważając koło nakleja odważniki w odpowiednich miejscach. Jeśli natomiast odkształcenie jest zbyt duże, należy udać się do specjalistycznego warsztatu. Renowacja felg odbywa się na precyzyjnym, w pełni zautomatyzowanym sprzęcie. Specjalista sprawdza, w którym miejscu nastąpiło odchylenie i jak jest duże. Często w tym momencie zapada decyzja, czy felgę da się jeszcze naprawić, czy może nadaje się już jedynie na złom. Jeśli wynik badania jest pozytywny, wówczas kolejnym krokiem jest już sama naprawa, która polega na przywróceniu feldze pierwotnego kształtu.

Do renowacji felg używa się różnego rodzaju łapek, trzymaczy i rozporków, a przy dużych krzywiznach musi podgrzać felgę. Łatwiej i taniej dokonać naprawy felgi wykonanej ze stali, niż prostować felgę aluminiową, ponieważ jest ona bardziej plastyczna i mniej podatna na pękanie. 

Coraz częściej wykonuje się także toczenie felg CNC. Maszyny CNC są sterowane komputerowo, a do ich głównych zalet zalicza się samodzielność i niezależność w działaniu. Obręcze z obrobionymi na wysoki połysk frontami nadają pojazdowi wyjątkowego wyglądu i na pewno przyciągają spojrzenia przechodniów.

Spawanie felg aluminiowych

Często zdarza się też, że felgi nie krzywią się, a po prostu pękają. Sposobem na radzenie sobie w takiej sytuacji jest spawanie felg aluminiowych. Warto jednak w tym przypadku wybrać sprawdzony warsztat i tam zasięgnąć porady specjalisty. Jeśli naprawa zostanie wykonana niedbale lub niefachowy personel podejmie się spawania felg, których do życia przywrócić się już nie da, wówczas występuje ryzyko, że felga rozpadnie się podczas jazdy, co jest bardzo niebezpieczne. 

O tym, czy taka naprawa ma szansę się udać, decyduje kilka czynników. Przede wszystkim jest to stopień pęknięcia felgi, czyli jak mocno została ona uszkodzona. Na drugim miejscu jest to, w którym miejscu nastąpiło pęknięcie i jak duże przeciążenia tam występują. Trzecią cechą, która często powoduje odrzucenie felg przez fachowców już przy oględzinach, jest ich jakość. Bardzo ważne jest to, z jakich materiałów została ona stworzona i jak starannie wykonana. Jeśli oględziny w tym zakresie wypadną negatywnie, najczęściej niemożliwa jest regeneracja felg.

Piaskowanie i śrutowanie felg

Felgi, poza tym, że powinny być proste i bezpieczne podczas codziennego użytkowania, dobrze jeśli cieszą też oko i nadają charakteru reszcie pojazdu. Dlatego też ich powierzchnia musi być równa, a lakier powinien dobrze przylegać. Aby tak się stało, przed malowaniem należy felgę odpowiednio przygotować. Służą do tego takie zabiegi jak piaskowanie, czy śrutowanie. 

Piaskowanie felg jest to proces technologiczny, który polega na przekształceniu powierzchni wybranego metalu, używając przy tym materiałów ściernych wyrzucanych pod dużym ciśnieniem dzięki powietrzu. Operacja ta ma na celu usunięcie wszelkich zanieczyszczeń, starej warstwy lakieru i rdzy z powierzchni obrabianego metalu oraz zapewnienie odpowiedniej szorstkości, przez co świeża warstwa lakieru będzie się dobrze trzymać. 

Śrutowanie felg jest to natomiast poniekąd odmiana piaskowania. Jak sama nazwa wskazuje, w metodzie tej używa się specjalnie przygotowanego śrutu, w postaci np. korundu. Zasadniczy schemat i cel działania jest taki sam, jak w przypadku piaskowania.

Chemiczne usuwanie lakieru

Często zdarza się, że felgi, zwłaszcza te wykonane z aluminium, są zbudowane tak, że w niektóre miejsca ciężko dotrzeć nawet podczas mycia. Nosząc się z zamiarem usunięcia starej warstwy lakieru, wiadomym jest, że nie uda się tego zrobić papierem ściernym, czy specjalnymi szczotkami. Najlepiej wtedy wykorzystać chemiczne środki służące do tego celu. 

Chemiczne usuwanie lakieru polega na zastosowaniu odpowiednich preparatów, które powodują łuszczenie się lub rozpuszczanie starej warstwy farby. Ogromną zaletą tej metody jest to, że ciecz bez trudu dotrze w każdy zakamarek, skutecznie usuwający farbę i przygotowując powierzchnię do następnych zabiegów w ramach renowacji felg.

Malowanie proszkowe felg

Malowanie proszkowe felg to jedna z najnowocześniejszych metod malowania powierzchni metalowych. Polega na nakładaniu naelektryzowanych cząstek farby na powierzchnię metalu. Następnie felgi są wprowadzane do pieca w celu polimeryzacji. Wówczas proszek przekształca się w jednolitą powłokę, która jest odporna na korozję, chemikalia i czynniki pogodowe. Dzięki grubości lakier maskuje drobne zarysowania i niedoskonałości.